Marketingcommunicatie
In de breedste zin van het woord is marketing het bedenken van producten, diensten en ideeën om een bedrijf in de markt te promoten en de consument te beïnvloeden een bepaalde keuze te maken. De marketingcommunicatie beslaat de wijze waarop deze boodschap wordt overgebracht op de consument. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door middel van reclame, public relations, social media en promotie. Binnen marketing wordt vaak gesproken over de marketingmix, bestaande uit de 4 P’s; product, prijs, promotie en plaats. Tegenwoordig wordt hier ook regelmatig een 5e P aan toegevoegd; personeel. Dit is voornamelijk bij dienstverlenende bedrijven van toepassing. Online en offline marketing kunnen elkaar goed aanvullen, waarbij de trend is dat online marketing een steeds prominentere rol gaat spelen door de steeds verdere digitalisering van onze samenleving.
Inhoud
Het cursus- en opleidingsaanbod op het gebied van marketing en communicatie is erg breed. Bij iedere cursus of opleiding komen de verschillende aspecten van het werkveld marketing en communicatie ruimschoots aan bod. De bekende marketingstrategieën worden behandeld en je wordt voorzien van de benodigde kennis en handvatten die je nodig hebt in de praktijk als marketing en communicatie medewerker.
Relevantie
Na een afgeronde cursus of opleiding marketing en communicatie kun je bijvoorbeeld aan de slag op de marketingafdeling of verkoopafdeling van een bedrijf, bij een marketingadviesbureau of een PR bureau.