Mediatraining
Journalisten bereiden zich goed voor op een interview, jij als manager of directeur kan je hier ook goed op voorbereiden. Zo is het doel van een mediatraining om inzicht te krijgen in de media en effectief te leren communiceren met deze media. Denk hierbij aan de verschillende interviewvormen en antwoordtechnieken.
Inhoud
Tijdens een mediatraining wordt er vaak gebruik gemaakt van een rollenspel. Op deze manier worden situaties nagebootst, dit wordt ook wel een gewenningstraining genoemd. Tijdens een cursus mediatraining zijn er verschillende aspecten die aan bod kunnen komen zoals social media gedrag, online presentatie en nieuwe inzichten die van belang zijn wanneer je veel met media te maken krijgt. Dit kan zijn omdat je werkt binnen de mediabranche, of bijvoorbeeld omdat je online een grote aanwezigheid hebt, door middel van o.a. social media.
Relevantie
Mediatraining kan nuttig zijn voor iedereen die vanuit een functie te maken heeft met de media en wil leren kort en bondig verhaal te doen aan de media en/of pers. Dit kan bijvoorbeeld een rol van bestuur zijn, manager, politicus, sporter, artiest of communicatieadviseur.