Verantwoorde innovatie in het tijdperk van AI
Verantwoorde innovatie in het tijdperk van AI
19 april 2024
HANI AL-ERS IN DE SPOTLAIGHT
Gedreven door een passie voor technologische innovatie, zet Hani Al-Ers zich in om levens te verbeteren aan De Haagse Hogeschool. In deze editie van SpotlAIght deelt hij zijn visie op de ontwikkelingen op het gebied van AI en de impact ervan, zowel binnen als buiten De Haagse Hogeschool.
In een notendop: Levens verbeteren met technologie
Rol: Docent en senior onderzoeker
Betrokken bij: De faculteit IT & Design, de opleiding HBO-ICT, de minor onderzoek en academisch schrijven en het lectoraat Data Science
ALERS : een adaptieve leeromgeving die de ChatGPT API gebruikt Smart Teddy : een kunstmatig huisdier dat AI gebruikt om senioren langer thuis te laten wonen Local Energy Systems : een datagedreven beurs voor de handel in energie binnen een gemeenschap Goudkoorts
“We zitten midden in een soort ‘goudkoorts’ van kunstmatige intelligentie. Elke paar minuten verschijnen er nieuwe AI-tools, en de grote spelers voeren een AI-oorlog, waarbij ze hun beste oplossingen presenteren. OpenAI lijkt nu voorop te lopen, maar dit kan op elk moment veranderen. We doen ons best om bij te blijven, om te begrijpen hoe we AI kunnen integreren in onze onderwijsprogramma’s en onze studenten voor te bereiden op een wereld waarin AI een belangrijke rol speelt.”
Big data benutten
“In het vakgebied van ICT is werken met (big) data de afgelopen tien jaar een essentiële vaardigheid geworden. Bedrijven verzamelen enorme hoeveelheden data met behulp van sensoren en slimme apparaten. Ze benutten deze data om een concurrentievoordeel te behalen, soms zonder duidelijke visie op het hoe of waarom. Tot nu toe hebben we onze studenten opgeleid om deze bedrijven te begeleiden en hen inzicht te bieden in het gebruik van data om zowel de bedrijven als hun klanten te helpen. Nu is generatieve AI en de uitgebreide toepassing ervan de nieuwe grens die we moeten verkennen.”
“Studenten die blindelings vertrouwen op AI, behalen vaak minder goede resultaten”
AI is geen toverstafje
“Voor studenten is het belangrijk om vertrouwd te raken met de verschillende AI-tools die beschikbaar zijn en te begrijpen welke mogelijkheden ze bieden. Door te leren hoe ze deze tools efficiënt kunnen gebruiken in hun vakgebied, kunnen studenten hun werk beter en sneller doen. Maar het is ook belangrijk dat studenten weten hoe ze de resultaten die AI produceert moeten beoordelen en eventueel verbeteren als dat nodig is. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werk, niet alleen de AI.
Uit onderzoek blijkt dat studenten die te veel vertrouwen op AI zonder het goed te begrijpen, vaak slechter presteren. Aan de andere kant zijn studenten die AI op de juiste manier inzetten, vaak succesvoller dan verwacht. AI kan een krachtig hulpmiddel zijn, maar alleen als het op de juiste manier wordt gebruikt. Ons doel is om studenten te leren hoe ze AI effectief kunnen gebruiken, zodat ze het kunnen integreren in hun studie en werk.”
UNESCO-leerstoel
“Mijn onderzoeksmanager (lector Data Science) Prof. Stergioulas is houder van de Unesco-leerstoel 'Artificial Intelligence and Data Science for Society'. Samen met hem droeg ik bij aan het opstellen van beleidsdocumenten van UNESCO over taalmodellen. We zijn vooral geïnteresseerd in de impact van taalmodellen op beleid, veiligheid, functionaliteit en acceptatie, zoals beschreven in de agenda van UNESCO.”
Aanpassen aan voorkeursleerstijl
“We zijn bezig met de ontwikkeling van een adaptief leeromgevingonderzoekssysteem (ALERS). Dit systeem is ontworpen om studenten te helpen bij het begrijpen van complexe onderwerpen en past zich aan hun voorkeursleerstijl aan. Het kan lesgeven in de moedertaal van de student, uitgebreide antwoorden geven voor wie dat nodig heeft, of juist beknopt blijven voor studenten die moeite hebben met concentreren. Het systeem staat altijd klaar om vragen te beantwoorden en zal nooit gefrustreerd raken of een student wegsturen. Bovendien wordt het systeem niet moe en neemt het geen pauzes. Het blijft doorgaan met het uitleggen van een onderwerp op verschillende manieren, zolang de student gemotiveerd is om te leren.”
Tijdperk van taalmodellen
“Daarnaast onderzoek ik hoe docenten hun lessen kunnen aanpassen aan de mogelijkheden van taalmodellen. Het is belangrijk om de aanwezigheid en impact van taalmodellen te erkennen. Als studenten leren om deze tools effectief te gebruiken, bereidt dat hen voor op een toekomst waarin concurrenten op de arbeidsmarkt waarschijnlijk vertrouwen op taalmodellen. Ons doel is om docenten uitgebreide, stapsgewijze instructies te geven om hun lesprogramma’s te moderniseren en zo de vooruitgang in taalmodeltechnologie te weerspiegelen. We voeren ook onderzoeksprojecten uit met studenten om te begrijpen hoe ze taalmodellen gebruiken en hoe we hun ervaring kunnen verbeteren. We hebben al resultaten ingediend voor beoordeling op internationale conferenties. Onlangs presenteerde ik tijdens de EFMD Bachelor Programmes Conference in Boedapest de meest recente AI-ontwikkelingen op De Haagse Hogeschool.”
Voortdurende training in AI
“De ontwikkelingen in toegepaste AI gaan zo snel, dat het een grote uitdaging is om bij te blijven. Elke week brengen nieuwe tools of updates voor taalmodellen grote veranderingen met zich mee. Wat vandaag nog een struikelblok was voor deze modellen, kan morgen al een sterke vaardigheid zijn, zoals het zelfstandig uitvoeren van complexe statistische analyses. Onze hogeschool (en de meeste anderen) heeft de fase van ontkenning en scepsis achter zich gelaten en omarmt de AI-revolutie nu actief. We moeten teruggaan naar de basis om te begrijpen hoe we onze studenten het beste kunnen voorbereiden op een wereld die wordt aangedreven door AI. Het opstellen van nieuwe richtlijnen is essentieel om docenten te helpen hun lesmaterialen aan te passen en te profiteren van AI-tools. Zowel medewerkers als studenten hebben voortdurende training in AI nodig om succesvol te kunnen navigeren in dit snel veranderende landschap.”