Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
U verdiept zich in algemene en theoretische vakkennis, die toepasbaar is in uw dagelijkse praktijk. De opleiding richt zich op drie pijlers.1. Theoretische en methodische scholing en verdieping
In dit onderdeel wordt aandacht besteed aan algemene en beroepsgerichte theorieën op masterniveau. U maakt nader kennis met methodiek en werkt aan de ontwikkeling van uw analytische vaardigheden op algemeen en vakspecifiek vlak.
2. Scholing en verdieping met betrekking tot de beroepshouding
Binnen dit aandachtsgebied staat de professionalisering van uw beroepshouding centraal. Zaken als therapeutische vaardigheden, een vaktechnische ontwikkeling en een competente beroepshouding komen in dit onderdeel uitgebreid aan de orde.
3. Praktijkgericht onderzoek
Het derde aandachtsgebied richt zich op onderzoek. In de masteropleiding werkt u aan uw onderzoeksvaardigheden met als doel onder begeleiding van een docent een (praktijk)onderzoek op te kunnen zetten en uit te kunnen voeren.
Overige curriculumonderdelen
Masterclasses
Tijdens de master volgt u uit een groter aanbod twee masterclasses. Hiermee brengt u verdieping aan in de masteropleiding, waarbij u kennis opdoet van PMT-behandelingen ten aanzien van specifieke thema’s of doelgroepen. U leert meer over de praktische aanpak, de methodische opbouw en theoretische en wetenschappelijke verantwoording van zo’n behandeling.
Coaching & supervisie
Tijdens de master begeleidt een coach uw leerproces op individuele basis. Ook groepssupervisies staan op het programma, met als doel te reflecteren op de eigen vaktherapeutische interventies, waarbij u uw beroepshouding op masterniveau professionaliseert.
Afstuderen
De masteropleiding rondt u af met een assessment en een masterthesis. Op grond van een eindassessment wordt de ontwikkeling van uw competenties getoetst én u schrijft een masterthesis, waarmee u uw masterniveau aantoont.
Opleidingsinhoud
[b[De master is opgezet vanuit een competentiegericht leermodel. De competenties zijn gekoppeld aan het beroepsprofiel psychomotorische therapie.Competenties
1. Interveniëren
2.Diagnosticeren
3. Construeren
4. Evalueren
5. Rapporteren
6. Positioneren
7. Reflecteren
Bij de start van de master Psychomotorische Therapie zet u een aantal leervragen uit de praktijk om in leerdoelen. Deze leerdoelen koppelt u aan de zeven beroepscompetenties uit de masteropleiding, zodat er een directe wisselwerking tussen werksituatie en opleiding wordt gecreëerd.
Na deze opleiding
heeft u kennis van ontwikkelingsachtergronden van psychosociale en psychiatrische problemen, bent u bekend met thema's uit de psychopathologie en heeft u zich verdiept in methodische cliëntbehandelingsmodellen;
beschikt u over een professionele attitude op masterniveau;
kunt u een praktijkgericht onderzoek opzetten en uitvoeren.
Deskundige docenten
Onze docenten en supervisors kunnen putten uit jarenlange praktijkervaring en zij beschikken hierdoor over veel vakspecifieke kennis die zij inzetten ten behoeve van ons onderwijs. Diverse docenten zijn betrokken bij de beroepsorganisatie (Nederlandse Vereniging voor Psychomotorische Therapie) én ook leveren zij met regelmaat een actieve bijdrage aan werkgroepen en/of studiedagen.
Vooropleiding
Voor de actuele eisen aan de vooropleiding verwijzen we je naar de website van de aanbieder.Opleidingsduur
2-2,5 jaarKosten
In het hoger onderwijs moet je collegegeld betalen aan de hogeschool of universiteit. Bij een hoger onderwijsinstelling die door de overheid gefinancierd wordt, is het collegegeld voor bepaalde groepen vastgesteld. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijdse opleiding:
- Deeltijd of duale opleiding:
Het wettelijk collegegeld wordt jaarlijks geïndexeerd.