Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Het medialandschap is continu in beweging. Om hierop, vanuit de zakelijke en commerciële communicatiebehoeften uit met name het MKB, in te kunnen spelen is er in het beroepenveld steeds meer vraag naar professionals. Zie jij jezelf werken in de wereld van media, reclame en design? De wereld van copywriters, redacteuren, designers, crossmedia-specialisten en journalisten? Ben je gedreven, creatief en innovatief?Werk je graag met beeld, tekst, (nieuwe) media en vind je social media interessant? Dan is deze Ad iets voor jou! Met je Associate degree Crossmediale Communicatie vervul je een spilfunctie op het snijvlak van media en communicatie. Je helpt mee een idee te vertalen naar een crossmediaal concept en dat concept uit te werken naar een interactieve campagne. Je ondersteunt verschillende professionals op het gebied van interne en externe communicatie en zakelijke dienstverlening.
De Ad Crossmediale Communicatie van de Rotterdam Academy heeft als tweejarige voltijdopleiding een gemiddelde studiebelasting van veertig uur per week. Twee dagen per week volg je colleges en twee dagen per week werk je aan projecten, praktijkonderdelen en zelfstudie.
Opleidingsinhoud
Het studieprogramma beslaat twee jaar. In ieder jaar krijg je te maken met projecten, cursussen en trainingen, waarin je diverse competenties ontwikkelt, die je goed voorbereiden op de beroepspraktijk.Het 1e jaar
In het eerste jaar van je opleiding leg je een brede en solide basis, waarbij je je richt op de kennis, vaardigheden en kwaliteiten die je nodig hebt als media- en communicatie-expert. Tijdens de projecten ga je samen met je medestudenten aan de slag met onderwerpen zoals het creëren van een
social media strategie, het vertalen van het marketingbeleid in middelen, het maken van videoproducties die aansluiten bij de visie van een organisatie en contentcreatie voor het web en webcare.
Na het eerste jaar
Je gaat complexere vraagstukken te lijf en wordt meer zelfstandigheid van je verwacht. Je vervult nu een spilfunctie als 'projectaanjager' bij de totstandkoming van communicatiemiddelen. Je wordt getraind in hoe je een innovatief idee opzet vanuit de strategie van een organisatie, waarbij verschillende communicatiemiddelen naadloos op elkaar aansluiten. Je krijgt cursussen aangeboden, zoals context van markt en omgeving, concept en innovatie, content en creatie, onderzoek en branding.
Afstuderen
Op grond van je kennis en een onderzoek adviseer je een bedrijf over crossmediale communicatiemogelijkheden op het gebied van strategie en uitwerking.
Vooropleiding
Voor de actuele eisen aan de vooropleiding verwijzen we je naar de website van de aanbieder.Opleidingsduur
2 jaarKosten
In het hoger onderwijs moet je collegegeld betalen aan de hogeschool of universiteit. Bij een hoger onderwijsinstelling die door de overheid gefinancierd wordt, is het collegegeld voor bepaalde groepen vastgesteld. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijdse opleiding:
- Deeltijd of duale opleiding:
Het wettelijk collegegeld wordt jaarlijks geïndexeerd.
Vervolgopleiding
Na het behalen van een associate degree-opleiding kun je een hbo-bacheloropleiding doen. Vaak kun je de hbo-bacheloropleiding in een verkort traject volgen. Ook kun je met een associate degree-diploma doorstromen naar de arbeidsmarkt.Beroepseisen: Wat wordt er van je verwacht?
Ben je gefascineerd door (nieuwe) media en communicatie en ben je ervan overtuigd dat in marketing en advertising frisse, eigentijdse conceptdenkers nodig zijn? En ben je nieuwsgierig naar de kracht en gevolgen van internet, mobiele telefonie, gaming en interactieve televisie? Dan is het Associate-degreeprogramma Crossmediale Communicatie echt iets voor jou.Als je van de middelbare school komt of een mbo-opleiding hebt afgerond, volg je een tweejarig studietraject en kun je direct aan de slag. Ben je al aan het werk, maar wil je je kennis verder verbreden of verdiepen? Ook dan is Crossmediale Communicatie een ideale oplossing.