Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Het onderwijs heeft dringend behoefte aan leraren die vanuit de onderwijspraktijk, innovaties tot stand te brengen. Het is belangrijk dat de innovatiecapaciteit van scholen versterkt wordt. De tweejarige deeltijdopleiding Master of Learning & Innovation (MLI) levert hier een belangrijke bijdrage aan. Deze master leidt docenten op tot initiator en begeleider van innovaties die het onderwijs verbeteren.De Master Learning & Innovation is bedoeld voor excellente leraren in primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en speciaal onderwijs.
Doel van de opleiding:
Als u de master hebt gevolgd, kunt u de inhoudelijke en de procesmatige kant van het innovatieproces initiëren, ontwikkelen en realiseren. U hebt oog voor de verbeterwensen en problemen in de praktijk en geeft daar samen met uw collega’s betekenis aan. U begeleidt leerprocessen van leerlingen en initieert onderwijsvernieuwingen. Ook levert u een bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe kennis.
U bent een leraar met extra taken. Naast lestaken geeft u bijvoorbeeld ook leiding aan vakoverstijgende innovatieve projecten.
Opleidingsinhoud
Master Learning & Innovation staat in het teken van de integrale leerlijn "Kenmerkende beroepssituaties in onderzoeksmatig innoveren". In deze leerlijn werkt u aan beroepssituaties die kenmerkend zijn voor de onderwijspraktijk. U wordt begeleid door lectoren en docenten met ruime onderzoeks- en consultancyervaring. Het is mogelijk om vanuit uw eigen onderwijspraktijk beroepssituaties in te brengen.De master is in deeltijd en duurt twee jaar. De studiebelasting bedraagt 840 uur (30 ec’s) per jaar. Dit komt neer op zo’n 20 uur per week.
In het eerste jaar
In het eerste jaar doet u onderzoek naar onderwijsinnovaties. In ondersteunende vakken bestudeert u de theorie, methoden en technieken op het gebied van onderzoek, ontwerpen en veranderkunde.
Thema’s
Er zijn zes ondersteunende thema’s:
- veranderkunde
- onderzoek
- projecten en kwaliteit in organisaties
- begeleiden van veranderingen en zelfreflectie
- ontwerpen van onderwijs
- ICT in het onderwijs
Master thesis in het tweede jaar
Het tweede jaar staat bijna volledig in het teken van de Master thesis. In het eerste semester ontwikkelt u een voorstel. Hiervoor doet u een vooronderzoek. In het tweede semester rondt u uw Master thesis af met een concrete interventie of verandering waarmee u het functioneren van de groep die u aanstuurt, verbetert.
Vooropleiding
Voor de actuele eisen aan de vooropleiding verwijzen we je naar de website van de aanbieder.Opleidingsduur
2 jaarKosten
In het hoger onderwijs moet je collegegeld betalen aan de hogeschool of universiteit. Bij een hoger onderwijsinstelling die door de overheid gefinancierd wordt, is het collegegeld voor bepaalde groepen vastgesteld. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijdse opleiding:
- Deeltijd of duale opleiding:
Het wettelijk collegegeld wordt jaarlijks geïndexeerd.