Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Als mediamanager, werk je bij reclamebureaus, communicatiebureaus, vormgeefbureaus, multimediabedrijven, webdesignbureaus of audiovisuele bedrijven. Je bent verantwoordelijk voor de mediaprojecten en producties. Bij grotere organisaties ondersteun je accountmanagers, maar bij kleinere bedrijven, ben jij verantwoordelijk voor de klantenrelaties. Je werk is heel diverse, waarbij je altijd denkt vanuit de wensen en behoeften van de klant.Tijdens je werkzaamheden bezoek je potentiële klanten, deze worden ook wel prospects genoemd. Je maakt reclame voor jouw bedrijf, door presentaties te geven. Je geeft informatie over (cross) mediaproducten. Je komt actief met ideeën en voorstellen over (cross) mediaproducten. Dit laat je zien doormiddel van illustraties. Je vertaalt de wensen en behoeften van de potentiële klant naar concrete campagnes en concepten. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwe reclamecampagne zijn of een vernieuwde huisstijl. Naar aanleiding van het gesprek, zet jij de adviezen op papier en stel je een offerte op. Wanneer de offerte getekend is, stem jij met de mediaproductie af welke producten er gemaakt moeten worden en wanneer dit af moet zijn. Hiervoor maak jij een planning, met de daarbij horende middelen en materialen. Tussentijds bewaak je het project en bekijk je of alles binnen het budget wordt uitgevoerd.
In dit veelzijdige beroep, ben jij het visitekaartje van een bedrijf. Tijdens gesprekken met klanten, moet jij goed kunnen luisteren. Als je te snel een product aanbiedt, kan het voor komen dat een klant daar niet op zit te wachten, waardoor de opdracht niet binnengehaald wordt. Je moet ook een groot doorzettingsvermogen hebben. niet alle klanten die jij bezoekt, worden daadwerkelijk klant. Je zult veel te maken krijgen met tegenslagen. Maar je laat je hierdoor niet ontmoedigen en gaat door totdat je een opdracht binnenhaalt. Ook moet je nauwkeurig kunnen plannen. Vaak heb je te maken met deadlines. Jij zorgt ervoor dat de projecten op tijd af zijn, waar je langdurige klantenrelaties aan overhoudt.
Opleidingsinhoud
Je leert hoe verschillende communicatiemiddelen kunnen worden ingezet en hoe je hiermee eventuele klanten kunt adviseren. Vakken die je zult krijgen zijn marketing en communicatie, PR, reclame en promotie. Je leert mediaprojecten te coördineren en hoe je ondernemend in de wereld van de media moet zijn.Toelatingseisen: wat heb je nodig?
Een mbo-opleiding op niveau-4 heet een middenkaderopleiding. Je studie duurt 3 of 4 jaar, dit verschilt per opleiding.De toelatingseisen zijn voor een middenkaderopleiding iets anders dan voor mbo-opleidingen op de andere niveaus:
- je hebt een diploma vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg;
- je hebt een diploma van een vakopleiding, dus mbo niveau 3, is meestal voldoende voor een mbo-studie op niveau 4;
- je hebt een basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) gedaan. (je kan dan bij sommige scholen beginnen aan een middenkaderopleiding);
- een overgangsbewijs van de derde naar de vierde klas havo of vwo. (sommige scholen willen dat je een havodiploma hebt voor een mbo-opleiding op niveau 4, maar dat verschilt per school. Informeer hiernaar bij de school).
Kosten
Binnen het beroepsonderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen les- en cursusgeld. Vanaf je 18e ben je verplicht dit te betalen. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijd MBO (BOL):
Neem voor mogelijkheden m.b.t. studiefinanciering contact op met DUO.
- Deeltijd MBO (BBL):
Volg je een vak-, middenkader- of specialistenopleiding niveau 3 en 4 (vak-, middenkader- en specialistenopleiding) dan is het lesgeld voor 2024/2025 € 715,-.
Het wettelijk les- en cursusgeld wordt jaarlijks geïndexeerd.