Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Als Scheepswerktuigkundige Kleine Schepen (verder: scheepswerktuigkundige) ben je werkzaam in een internationaal georiënteerde beroepsomgeving. Je vaart op schepen die zowel short sea als worldwide kunnen varen, in bijvoorbeeld de stukgoed- en droge bulkvaart, containervaart, koelvaart, tankvaart, zeesleepvaart, zware ladingvaart en de ferrysector.De Zeevaartbemanningswet maakt onderscheid tussen de scheepswerktuigkundige alle schepen en een scheepswerktuigkundige kleine schepen. Dit onderscheid wordt gebaseerd op het vermogen in kiloWatt (kW) van het schip. Als scheepswerktuigkundige kleine schepen mag je werken op schepen een vermogen van minder dan 3000 kW.
De nadruk van je werkzaamheden liggen op het technische onderhoud van het schip. Je controleert of er gewerkt wordt volgens relevante voorschriften op het gebied van veiligheid, milieu en arbeidsomstandigheden en beoordeelt of de belasting (sterkte) en stabiliteit van het schip voldoet aan de daarvoor geldende wettelijke vereisten en stelt waar nodig maatregelen voor om de belasting (sterkte) en stabiliteit van het schip te verbeteren. Je kiest als Scheepswerktuigkundige voor het juiste materiaal en gereedschap zodat de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden op het schip probleemloos uitgevoerd kunnen worden. Daarnaast voer je berekeningen uit om de benodigde hoeveelheden brandstof en de verdeling ervan te bepalen. Je hanteert interne communicatiesystemen, maakt hoofd- en hulpwerktuigen bedrijfsklaar en bedient de hoofd- en hulpwerktuigen en bijbehorende besturings- en controlesystemen.
Je moet nauwkeurig kunnen werken, want jij bent de persoon die gebreken in elektrische en elektronische meet- en regelsystemen controleert en analyseert en je herstelt deze indien nodig. Je werkt hiervoor samen met andere opvarenden en externe bedrijven en organisaties. Je maakt deel uit van een team van scheepsofficieren en ben je belast met werkzaamheden zoals het vervoeren van goederen, operationele taken maar ook leidinggevende taken. Bij dit beroep is het uitgangspunt dat je als scheepswerktuigkundige een specialistisch inzetbare scheepsofficier bent, waarvan goede kennis en vaardigheden zijn vereist. Je werkt in onregelmatige diensten en je bent gedurende de vaarperiodes continue aan boord. Er wordt aan boord gewerkt en gewoond.
Opleidingsinhoud
Binnen de opleiding leer je van alles over verschillende aspecten van een schip. Het gaat om kleine schepen. Binnen de opleiding leer je het uitvoeren van onderhoud en reparaties van diverse systemen aan boord. Hierbij kun je denken aan pompen en koelinstallaties, maar ook de controlesystemen. Oefenen in de praktijk en simulaties zijn een onderdeel van de opleiding, om jou zo goed mogelijk voor te bereiden op je werk!Toelatingseisen: wat heb je nodig?
Een mbo-opleiding op niveau 3 heet een vakopleiding. De opleiding duurt 3 jaar.De toelatingseisen voor een vakopleiding zijn:
- minimaal vmbo kader. Heb je bijvoorbeeld een vmbo-diploma basisleerweg? Dan voldoe je niet aan de toelatingseisen voor een mbo-opleiding op dit niveau;
- een diploma van vmbo theoretische of gemende leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg;
- heb je al een mbo-opleiding op niveau 2 (basisberoepsopleiding) gedaan? Of een andere vakopleiding? Dan kan je beginnen met de studie die je wil doen.
- heb je de havo of het vwo niet afgemaakt? Dan is een overgangsbewijs van de derde naar de vierde klas vaak ook genoeg.
Kosten
Binnen het beroepsonderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen les- en cursusgeld. Vanaf je 18e ben je verplicht dit te betalen. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijd MBO (BOL):
Neem voor mogelijkheden m.b.t. studiefinanciering contact op met DUO.
- Deeltijd MBO (BBL):
Volg je een vak-, middenkader- of specialistenopleiding niveau 3 en 4 (vak-, middenkader- en specialistenopleiding) dan is het lesgeld voor 2024/2025 € 715,-.
Het wettelijk les- en cursusgeld wordt jaarlijks geïndexeerd.