Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Als Stuurman Waterbouw ben je werkzaam bij een aannemersbedrijf in de waterbouw. Deze bedrijven zijn gericht op het uitvoeren van baggerwerken, zowel op binnenwateren als buitengaats en/of op het uitvoeren van kust- en oeverwerken, in zeehavens of langs rivieren en kanalen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een variëteit van voornamelijk drijvende werktuigen, zoals sleephopperzuigers, cutterzuigers, baggermolens, stationaire zuigers, (drijvende)kranen, sleep- en duwboten, beunschepen en (drijvende)bakken.Tijdens het baggeren bevind jij je meestal op de brug of in de machinekamer. Voor controles en reparatie werk je aan dek. In je werk als Stuurman Waterbouw speelt de computer een grote rol. De baggerinstallatie wordt bediend van achter een lessenaar op de brug met daarop bedieningshendels en beeldschermen. Je werkt met plaatsbepalingsystemen, geavanceerde systemen en computers die iedere manoeuvre van het werktuig registreren. Er kan gebaggerd worden met zelfvarend en stationair materieel.
Je voert je werkzaamheden zowel boven als onderdeks uit. Als Stuurman Waterbouw verricht jij je werkzaamheden op een sleephopperzuiger. Jouw voornaamste opdracht is het veilig navigeren en optimaal baggeren. De beroepscontext van de Stuurman Waterbouw is tweeledig. Je hebt de stuurmanstaken zoals die zich in het maritieme werkgebied voordoen en daarnaast heb je ook de verantwoordelijkheid over het baggeren.
Je beschikt als Stuurman Waterbouw over verantwoordelijkheidsgevoel. Je streeft een goede kwaliteit van het eigen werk na en werkt zelfstandig volgens voorschriften op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Baggeren gebeurt vaak in het buitenland. In het buitenland willen werken en dus ook langere tijd van huis zijn is een essentiële voorwaarde. Ook moet je bereid zijn om in een ploegensysteem te werken. Je moet in deze functie goed kunnen samenwerken en een instelling hebben die gericht is op samenwerking.
Opleidingsinhoud
Tijdens de opleiding leer jij alles over waterbouw- en baggerprocessen. Je krijgt les in zeemanschap, navigatie, meteorologie en maritieme communicatie. Het werken met computersystemen op een schip die nodig zijn om coördinaten mee te berekenen is daarnaast een onderdeel van de opleiding. Naast deze vakken worden Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap als standaardvakken aangeboden.Toelatingseisen: wat heb je nodig?
Een mbo-opleiding op niveau-4 heet een middenkaderopleiding. Je studie duurt 3 of 4 jaar, dit verschilt per opleiding.De toelatingseisen zijn voor een middenkaderopleiding iets anders dan voor mbo-opleidingen op de andere niveaus:
- je hebt een diploma vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg;
- je hebt een diploma van een vakopleiding, dus mbo niveau 3, is meestal voldoende voor een mbo-studie op niveau 4;
- je hebt een basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) gedaan. (je kan dan bij sommige scholen beginnen aan een middenkaderopleiding);
- een overgangsbewijs van de derde naar de vierde klas havo of vwo. (sommige scholen willen dat je een havodiploma hebt voor een mbo-opleiding op niveau 4, maar dat verschilt per school. Informeer hiernaar bij de school).
Kosten
Binnen het beroepsonderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen les- en cursusgeld. Vanaf je 18e ben je verplicht dit te betalen. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijd MBO (BOL):
Neem voor mogelijkheden m.b.t. studiefinanciering contact op met DUO.
- Deeltijd MBO (BBL):
Volg je een vak-, middenkader- of specialistenopleiding niveau 3 en 4 (vak-, middenkader- en specialistenopleiding) dan is het lesgeld voor 2024/2025 € 715,-.
Het wettelijk les- en cursusgeld wordt jaarlijks geïndexeerd.