Edumia B.V.

Conversie optimalisatie & UX design (virtueel)

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

In deze driedaagse training leer je hoe je conversie optimalisatie en UX design effectief kunt combineren om je website naar een hoger niveau te tillen. Door een slimme mix van data-analyse en gebruiksvriendelijke ontwerpen ontdek je niet alleen hoe je meer gebruikers kunt laten converteren, maar ook hoe je een soepele en aantrekkelijke ervaring biedt die hen betrokken houdt.

Op de eerste dag focussen we op conversie optimalisatie. Je ontdekt hoe je het gedrag van gebruikers kunt analyseren en welke aanpassingen nodig zijn om hen te motiveren tot actie, zoals aankopen of aanmeldingen. Vervolgens duiken we op dag twee dieper in UX design. Je leert hoe je een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke omgeving ontwerpt die inspeelt op de behoeften van je gebruikers en de resultaten van de conversie optimalisatie ondersteunt.

De laatste dag staat in het teken van UX research. Door gebruikerstesten en andere onderzoeksmethoden leer je waardevolle inzichten te verzamelen waarmee je je ontwerpbeslissingen kunt onderbouwen en optimaliseren. Deze training is een perfecte combinatie van theorie en praktijk, waarmee je direct aan de slag kunt om de conversie en gebruikerservaring van jouw website te verbeteren.

Opleidingsinhoud

  • Je leert hoe bezoekers op een website denken en doen en waarmee je hun gedrag kunt veranderen.
  • Je bent instaat om effectiever je bezoeker te overtuigen om bijvoorbeeld bij jouw bedrijf te kopen en niet bij de concurrent.
  • Je kunt persona's, klantreizen en touchpoints in kaart brengen om beter te voldoen aan de behoeften en verwachtingen van de gebruikers van je website.
  • Je kunt de bedrijfsvereisten en gebruikersvereisten voor je website vaststellen, zodat bezoekers zonder moeite hun doel kunnen bereiken.
  • Je kunt door middel van wireframing de opgedane inzichten vertalen naar effectieve en gebruiksvriendelijke pagina's.
  • Je leert hoe je keuzes maakt wat je als eerste gaat testen (en of dat mogelijk is) en waar de test aan moet voldoen.
  • Je kunt op basis van kwantitatief onderzoek (cijfers) en kwalitatief onderzoek (feedback van gebruikers) tot het beste resultaat komen.
  • Je kunt op basis van gebruikersonderzoek goed onderbouwde paginavarianten A/B testen om de gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van je website te vergroten.
  • Je gaat naar huis met een concrete UX strategie en bijbehorende verbeterpunten voor je website.
  • Na een succesvolle afronding van de training ontvang je een certificaat van deelname.

Opbouw van de training
De conversie optimalisatie & UX design training bestaat uit drie trainingsdagen en is samengesteld op basis van drie trainingen die perfect op elkaar aansluiten:

  • Conversie optimalisatie
  • UX design
  • UX research


Programma
Dag 1 - Conversie optimalisatie

  • Werking van het brein en technieken om het gedrag van je bezoekers te veranderen.
  • Veel gebruikte (psychologische)technieken met voorbeelden. Hoe krijg je aandacht, hoe houd je aandacht en hoe zet je die aandacht om in conversies.
  • Uitleg waarom usability (gebruikersgemak), UX (gebruikerservaring) en persuasion (overtuiging) zo belangrijk zijn.
  • Uitleg van de meest gebruikte modellen, zoals het Fogg Behavior model en de Piramide van Eisenberg.
  • Standaard (optimalisatie)regels die voor elke website gelden.
  • Uitleg van de funnel op een website en hoe je omgaat met de verschillende pagina's.
  • Leren hoe je je website kunt analyseren en welke tools je daarvoor kunt gebruiken.
  • Praktische tips hoe je zelf tekst, beeld, formulieren, titels, overzichten etc. kunt optimaliseren.
  • Welke dingen moet je niet doen op een website. De zogenaamde conversie killers.
  • Wanneer het wel en niet nuttig is om te A/B testen en waar die testen aan moeten voldoen.
  • Zelf aan de slag met je website, zodat je met concrete uitgewerkte verbeteringen naar huis gaat.

Dag 2 - UX design

  • Introductie UX design.
  • De lagen van UX design.
  • Persona's maken om de doelgroepen een gezicht te geven.
  • De klantreis (customer journey) en bijbehorende touchpoints in kaart brengen.
  • Bedrijfsvereisten en gebruikersvereisten voor de website vaststellen.
  • Sitestructuur opstellen.
  • Pagina's uitschetsen door middel van wireframing (via tools als Figma).
  • AI tools inzetten bij UX design.
  • Best practices voor UX design en usability.

Dag 3 - UX research

  • Introductie UX research.
  • Wanneer gebruik je welke onderzoeksmethode?
  • Tree testing & card sorting om je sitestructuur te valideren.
  • Kwantitatief onderzoek uitvoeren.
  • Algemene websitestatistieken verzamelen.
  • Heatmaps analyseren.
  • Kwalitatief onderzoek uitvoeren.
  • Verbeterpunten halen uit opnames van websitebezoeken.
  • Feedback ophalen door middel van surveys.
  • Kleine testen, zoals five second tests, opzetten met Lyssna.
  • Usability tests voorbereiden, uitvoeren en analyseren.
  • Paginavarianten A/B-testen.
  • AI tools inzetten bij UX research.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

Wil je zelf het gebruikersgemak, de gebruikerservaring en de overtuiging op de website verbeteren of juist meer inzicht verkrijgen in de werkzaamheden van je online marketeer? Dan is deze training geschikt voor jou. Edumia is door de kleine groepen met veel persoonlijke aandacht gespecialiseerd in het opleiden van diegenen die vanuit de theorie direct praktijkgericht aan de slag willen.

Wij ontvangen cursisten die werkzaam zijn binnen multinationals/het MKB of als (zelfstandig) ondernemer. Ook ontvangen we cursisten die in-between-jobs zijn. Cursisten zijn werkzaam in een divers werkveld, van B2B tot B2C, van profit tot non-profit.

Voorkennis
Voorkennis van conversie optimalisatie en/of UX design en UX research is niet noodzakelijk.

Opleidingsduur

3 dag

Kosten

De kosten bedragen EUR 1875 excl. btw

Plaatsen / leslocaties

Virtueel

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.