Algemene informatie over de cursus
ITIL staat voor Information Technology Infrastructure Library en is ontstaan uit een verzameling best practices. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw biedt ITIL een raamwerk van processen, rollen en verantwoordelijkheden, als een verzameling best practices. De ooit geldende betekenis van ITIL is geëvolueerd naar een integrale servicemanagement benadering, gericht op het effectief sturen en managen van de IT-dienstverlening.Het doel is op een efficiënte en effectieve wijze het beheer te voeren over alle onderdelen die nodig zijn om een IT-service te leveren. Hierdoor kan klanten worden gegarandeerd dat ze de producten en diensten krijgen die zij verlangen en waarover afspraken zijn gemaakt. Uitgangspunt is het creëren van waarde zoals deze door de klant wordt waargenomen op basis van bruikbaarheid en belang.
De kern van ITIL 4 is het service-waardesysteem (service value system- SVS) en het vier-dimensiemodel (four dimension model) van waaruit elk onderdeel van het SVS overwogen wordt.De kerncomponenten van het SVS zijn de service-waardeketen (ITIL service chain), de werkwijzen (ITIL practices), de leidende principes (ITIL guiding principles), de besturing (governance) en continue verbetering (continual improvement).
Tijdens de cursus ITIL 4 Foundation vergaart u kennis over de verschillende begrippen en krijgt u inzicht in de samenhang tussen de kernonderwerpen en de verschillende begrippen.
De trainingsprijs is inclusief (digitaal) cursusmateriaal, lunch en het examen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van het cursusmateriaal adviseren wij om een eigen device mee te nemen.
Naast deze cursus bieden wij ook een tweedaagse, intensieve snelcursus ITIL4 Foundation aan. Klik hier voor meer informatie over deze cursus.
Doelgroep
De doelgroep voor deze training zijn professionals, die bijdragen aan het beheer, de organisatie en de optimalisatie van de activiteiten van de processen in een IT-serviceorganisatie.
Voorkennis
Er is geen specifieke voorkennis nodig om aan de training deel te nemen. Wij verwachten van de deelnemers wél een HBO werk- en denkniveau en een basiskennis van automatisering.
Duur
De duur van deze opleiding is drie dagen. Na afloop van de training kan het examen kan op een zelf uitgekozen datum en tijdstip worden ingepland en afgelegd.
Groepsgrootte
De maximale groepsgrootte bedraagt twaalf deelnemers.
Certificaat
Indien u na de training het examen met goed gevolg heeft afgelegd, ontvangt u het certificaat ITIL 4 Foundation Certificate in IT Service Management.