Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
De content specialist training is een vierdaagse training waarbij je diepgaand theoretisch en praktisch inzicht verkrijgt in (1) contentstrategie (2) contentmarketing en (3) storytelling.Na het volgen van deze training ben je volwaardig 'content specialist' en kun je onder andere een contentstrategie opstellen die in lijn is met je organisatie, content publiceren en optimaliseren en sterke teksten schrijven op basis van krachtige verhalen.
Opbouw van de training
De content specialist training bestaat uit vier trainingsdagen en is samengesteld op basis van twee trainingen die perfect op elkaar aansluiten:
- Contentstrategie & -marketing - Leer tijdens de eerste drie dagen hoe je de strategie van je content bepaalt. Kijk naar het grote geheel en leer o.a. hoe je content in lijn kan brengen met de doelen van je organisatie en hoe je aan de slag kan met een contentkalender. Tevens ontdek je wat de kracht van contentmarketing is. Hoe je met een goed verhaal mensen verbindt met jouw business. En met slimme content de klantbeleving kunt vergroten.Storytelling - Met goede teksten en krachtige verhalen maak je je organisatie pas onderscheidend en aantrekkelijk. Tijdens deze laatste dag ga je hiermee aan de slag en leer je hoe je mensen kan verbinden met je merk of organisatie.
Opleidingsinhoud
- Je leert verschillende contentstrategie modellen kennen en toepassen.
- Je kunt een gedegen contentstrategie opzetten en koppelen aan meetbare doelen en KPI's.
- Je kunt een effectieve contentkalender inrichten, meten en bijsturen.
- Je kunt draagvlak creëren en stakeholders meenemen, zodat je praktische obstakels bij de implementatie van je contentstrategie kunt overwinnen.
- Je kunt consistente en creatieve content creëren op allerlei kanalen.
- Je leert wat kwalitatieve en effectieve content is en kunt deze voor ieder doel creëren.
- Je kunt content op continue basis optimaliseren en efficiënt laten vermenigvuldigen.
- Je krijgt inzicht hoe AI tools je kunnen helpen in het contentmarketing proces.
- Je leert verhalen herkennen in je business.
- Je leert wat de impact van verhalen is en waarom deze makkelijk viral gaan.
- Je leert hoe en op wat voor manier je verhalen ontwerpt.
- Je leert denken in beelden, in woorden en dat te verbinden met business.
- Je krijgt handvatten hoe je met jouw (business)verhaal mensen in bewegen brengt en hoe je ze met verhalen verbindt.
- De training geeft je tools, actuele kennis en inspiratie, zodat je direct tijdens de training aan de slag kunt.
- Na een succesvolle afronding van de training ontvang je een certificaat van deelname.
Programma
Dag 1 - Startpunten voor een slimme contentstrategie
- Waarom contentstrategie en -marketing?
- De ideale doelgroep(en) in kaart brengen.
- De customer journey en relevante touchpoints bepalen.
- Contentstrategie modellen en hoe deze toe te passen.
- Hoe stel je meetbare doelen en hanteer je KPI's?
- Samenwerken aan het inrichten van een efficiënt contentmarketing proces.
- Het 7W model als leidraad voor je contentmarketing plan.
- Workshop: doelstellingen bepalen en persona's ontwikkelen.
Dag 2 - Vanuit merk en organisatie naar content met power
- Hoe ontwikkel je een impactvolle en eigen merk boodschap?
- Storytelling en contentcreatie geïnspireerd op een sterke redactionele formule.
- De informatiebehoefte van de doelgroep vertalen in een contentconcept.
- Bepalen rol en structurele invulling van contentformats.
- Meer engagement via storytelling: de rol van social media & influencers.
- Keuze van contenttypes voor een doelgroep gerichte inzet.
- Hoe gebruik je data & AI tools ter ondersteuning?
- Workshop: brainstorm voor inhoud & creatie content.
Dag 3 - Contentdistributie & timing: optimaliseer het resultaat van je marketinginspanning
- Timing is everything: datadriven marketing en campagne planning.
- Bouwen aan een cross channel contentplatform: the big plan.
- Content als driver voor inbound marketing.
- Tactische inzet kanalen voor optimale contentdistributie.
- Inrichten en monitoren van een effectieve contentkalender.
- Privacy, wetgeving en ethische normen bij het maken en verspreiden van content.
- Wat zijn de belangrijkste contentmarketing trends?
- Workshop: opzetten van een contentmarketing plan.
Dag 4
- Introductie storytelling.
- Structuur en elementen van een verhaal.
- Het verschil tussen storytelling, story design en story doing.
- De werking van dynamic of emotion (en de reis van de held).
- Het effect van verhalen en hoe deze worden ontvangen.
- De zoektocht naar verhalen en aspecten waar je op kunt letten.
- Het vertalen van het DNA van je business of een organisatie in een verhaal.
- De essentie van verhalen en hoe je turning points toepast om het extra spannend te maken.
- Omgaan met verschillende perspectieven en de overeenkomst met persona's en je doelgroepen.
- Het doel van een verhaal: wanneer en hoe pas je het toe.
Toelatingseisen: wat heb je nodig?
Ben je webredacteur, communicatiemanager- en adviseur, SEO-specialist, marketeer of houd je je op een andere wijze bezig met de online content van organisaties? Dan is deze training geschikt voor jou. Edumia is door de kleine groepen met veel persoonlijke aandacht gespecialiseerd in het opleiden van diegenen die vanuit de theorie direct praktijkgericht aan de slag willen.Wij ontvangen cursisten die werkzaam zijn binnen multinationals/het MKB of als (zelfstandig) ondernemer. Ook ontvangen we cursisten die in-between-jobs zijn. Cursisten zijn werkzaam in een divers werkveld, van B2B tot B2C, van profit tot non-profit.
Voorkennis
Voorkennis van contentstrategie (of marketing in het geheel) is niet noodzakelijk.