Algemene informatie over de cursus
Til kwaliteit naar een hoger niveau: volg de opleiding KwaliteitsmanagementHoe verbeter je de kwaliteit van producten en hoe verbeter je de overall dienstverlening? Hoe voldoe je aan ISO-normen? Welk effect heeft de hogere kwaliteit op een klantenportefeuille en omzet? De opleiding Kwaliteitsmanagement geeft de antwoorden.
Van een productieorganisatie (fabriek) tot een financieel dienstverlener zoals een bank of verzekeraar: steeds meer organisaties investeren in kwaliteitszorg. Logisch dat je niet wilt achterblijven. Maar wat komt er allemaal kijken bij kwaliteitsmanagement? Hoe pak je kwaliteitsverbetering aan?
Van een vaag idee naar een strak plan
Hoe ga je van de gedachte ‘we moeten iets met kwaliteitszorg’ naar het nieuwsbericht ‘Succes, we hebben onze certificaten behaald’.
In de opleiding Kwaliteitsmanagement ontdek je hoe je een goed voornemen giet in een degelijk plan van aanpak.
Doelen formuleren
Bij de eerste stap formuleer je doelen. De doelstellingen staan aan de basis voor je plan. Maar is ‘over 2 jaar scoren we op klanttevredenheid een 9’ nog wel concreet genoeg?
En hoe meten we straks dat de bedrijfsprocessen verbeterd zijn?
In de cursus besteed je uitgebreid aandacht aan hoe je een doel zo concreet, zo S.M.A.R.T. mogelijk, formuleert. Nadien heb je een geschikte meetlat in de hand. En handig: zo weet iedereen binnen het bedrijf wat de bedoeling is.
Aantonen
Behalve het behalen van doelstellingen zijn er méér mogelijkheden om goede resultaten aan te tonen. Welke? Je leert het in de cursus Kwaliteitsmanagement.
En wat is het verschil tussen IKZ en ISO? Ook dat verneem je in de opleiding Kwaliteitsmanagement.
Six Sigma
In de cursus behandel je verder onderwerpen als het populaire Six Sigma, het service-qualitymodel en verbetermanagement.
Kwaliteit verbeteren
Vergroot je kennis over kwaliteitszorg in 10 maanden en weet hoe je een kwaliteitsprogramma opzet en bewaakt. Kies voor de compacte opleiding Kwaliteitsmanagement.
Zo werkt studeren bij NHA
Inhoud van de cursus
Studieprogramma KwaliteitsmanagementIn de opleiding Kwaliteitsmanagement worden o.a. de volgende onderwerpen behandeld:
Begripsbepaling
We starten met een oriëntatie in de kwaliteitszorg. Je leert de begrippen en definities kennen.
Procesbeheersing
Het onderscheiden van bedrijfsprocessen is hierin de basis. Vervolgens komt de samenhang van de diverse processen in beeld. Je leert technieken van procesbeheersing te noemen, omschrijven en toe te passen. Ook aandacht voor de Six Sigma managementmethodologie voor de verbetering van bedrijfsprocessen.
Dienstenkwaliteit
De kwaliteit van de dienstverlening staat hier centraal. Met o.a. aandacht voor de sterkte/zwakte analyse, het service quality model (Gap-model), rapportages, enquêtes enzovoort.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat houdt IKZ precies in? Wat is de relatie tussen de organisatiestructuur, de organisatiecultuur en de IKZ? Hoe stel je een kwaliteitshandboek op? Hoe werkt een audit? Allemaal zaken die aan de orde komen.
Certificatie van kwaliteitssystemen
Je leert kwaliteitsystemen kennen en toepassen. Maar vervolgens dient het systeem ook gecertificeerd te worden en leer je juist met kwaliteitsinspecties om te gaan.
Verbetermanagement
Het streven naar voortdurende verbeteringen houdt een organisatie scherp en kwalitatief. Dit is essentieel voor elk bedrijf en instelling!
Toelatingseisen: wat heb je nodig?
Iedereen kan een opleiding bij NHA volgen. De meeste cursussen beginnen bij de basis en in je eigen tempo leer jij steeds beter hoe jij je kennis toepast.Duur van de cursus
Studieduur10 maanden bij een gemiddeld studietempo van zes uur per week. Je kunt ook meer lessen per maand bestuderen. Dit verkort uiteraard de studieduur. Jij bepaalt jouw eigen tempo.
Vragen?
Bel ons: [klik hier voor het telefoonnummer] . We helpen je graag!