Algemene informatie over de cursus
Het doel van deze training is het vergroten van uw inzicht in het voorraadbeheer op operationeel niveau. U gaat daarbij concreet aan het werk om verbeteringen te realiseren voor uw eigen organisatie. Na deze 3-daagse training heeft u meer inzicht in de functie en de kosten van voorraad. U kent het belang en de betekenis van servicegraad. Met behulp van formules kunt u de parameters (zoals bestelgrootte, bestelpunt, etc.) voortaan beter instellen. De resultaten leert u in beeld te brengen door het inrichten en berekenen van prestatie-indicatoren. U heeft inzicht in de voor- en nadelen van uw eigen en andere voorraadmodellen en u heeft verbetermogelijkheden voor uw eigen organisatie ontdekt.In de 3-daagse training Voorraadbeheer in de praktijk vormen actuele bedrijfsvraagstukken de basis. Met de theorie als leidraad gaat u hiermee aan het werk in individuele praktijkoefeningen en groepsopdrachten. Juist dat maakt de training Voorraadbeheer effectief! U leert door te ervaren. De training is gericht op het toepasbaar maken van de theorie in uw eigen organisatie; u gaat als het ware op speurtocht door uw eigen organisatie. U legt een essentiële theoretische basiskennis aan, u oefent met cijfers uit uw eigen organisatie en u wisselt ervaringen uit met uw medecursisten. Zo komt u tot bruikbare oplossingen en bent u in staat een concreet verbeterplan op te stellen voor het voorraadbeheer in uw eigen organisatie.
Inhoud van de cursus
Dag IVoorraad en voorraadbeheer – het belang
Wat is het belang van voorraadbeheer?
Wat is de functie van voorraad?
Wat zijn uw voorraadkosten?
Welke artikelen vereisen de meeste aandacht?
Wat is de betekenis van servicegraad?
Waarom en hoeveel veiligheidsvoorraad?
Voorraadbeheer – bestelsystemen
Welke systemen worden onderscheiden? Wat zijn de voor- en nadelen? Wanneer worden ze toegepast?
Welke modellen gebruikt u en waarom?
Hoe kan MS Excel u helpen?
Voorraadbeheer – hoeveel en wanneer bestellen?
Hoe bepaalt u de optimale bestelhoeveelheid: bij regelmatige, onregelmatige en eenmalige vraag?
Wat is de invloed van het bestelpunt?
Hoe bepaalt u het optimale bestelpunt: bij onbekende vraag, bij onbekende levertijd, bij beide?
Dag II
Voorraadbeheer – voorspellen
Wat zijn vraagpatronen?
Welke methoden zijn er om de vraag te voorspellen?
Welke technieken worden er in de praktijk gebruikt om de vraag te voorspellen?
Wat zijn geavanceerde voorspeltechnieken?
Supply Chain game
Richt het voorraadbeheer in voor een fictieve keten
Meet, evalueer en optimaliseer tot het gewenste resultaat wordt bereikt
Wat is het bull-whip effect?
Dag III
Sales & Operations Planning (S&OP)
Hoe kunt u verkoop en productie op elkaar afstemmen?
Hoe kan demand management bijdragen aan het resultaat?
Voorraadbeheer – hoe kan het beter?
Hoe goed is uw voorraadbeheer: hoe kunt u dit meten?
Welke prestatie-indicatoren kiest u?
Welke rol speelt leveranciersmanagement in de verbetering van voorraadbeheer?
Voorraadmanagement in de keten
Hoe kan uw organisatie profiteren van voorraad en informatie in de keten?
Waar legt u voorraad in de keten?
Wat is de invloed van de product life cycle?