Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Tussen de middag op school overblijven maakt voor veel kinderen onderdeel uit van hun schooldag. Uit recent onderzoek is gebleken dat kinderen die overblijven heel goed aan kunnen geven aan welke eisen de opvangvoorziening moet voldoen. Met name het zorgen voor een vertrouwde omgeving, rust en spelmateriaal zijn belangrijke componenten voor een succesvolle tussenschoolse voorziening.Doelgroep
Overblijfkrachten op een basisschool.
Opleidingsinhoud
WerkwijzeOnderstaande onderwerpen zijn voorbeelden van onderwerpen die aangeboden kunnen worden.
Dagdeel 1: De overblijf, waar staan we voor
- De organisatie, taken
- Regels en afspraken
- Consequent zijn
- Bieden van veiligheid ( emotioneel, fysiek )
- Waarden en normen, respectvol zonder vooroordelen.
Dagdeel 2: Het kind centraal
- Praten en luisteren naar kinderen
- Communiceren ( verbaal en non-verbaal )
- Actief luisteren
- Vertrouwen hebben in de mogelijkheden van een kind, daarin zelfstandigheid stimuleren en een uitdagende houding aannemen
Dagdeel 3: Omgaan met opvallend gedrag
- Opvallend gedrag
- Oorzaken van opvallend gedrag
- Ontwikkelingspsychologie
Dagdeel 4: Werken met een dynamische groep
- Begeleiden van de groep versus het individu (werken aan sociale competenties)
- Kindervriendschappen
- Samenwerken
- Ruzies
- Pesten
Dagdeel 5: Samenwerken met………..
- Leerkrachten
- Ouders
- De overblijfcoördinator
Toelatingseisen: wat heb je nodig?
Er zijn geen specifieke toelatingseisen. Deelnemers zijn verbonden aan een basisschool.Opleidingsduur
Afhankelijk van de vraag.Bijzonderheden
Contactpersoon: Tineke Doornebosch telnr. [klik hier voor het telefoonnummer]E-mail: [stuur een e-mail]