Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Werk je in de sales en wil jij jezelf verder ontwikkelen? Dan is deze deeltijdopleiding iets voor jou! In twee jaar tijd leer je de kneepjes van het Sales & Accountmanagement vak.Het vakgebied verandert. Door de opkomst van het internet verandert het oriëntatie- en koopproces van de klant. De klant wordt steeds slimmer en veeleisender. Om hierop in te kunnen spelen, moeten bedrijven hun verkoopproces aanpassen en op geheel nieuwe wijze relaties opbouwen met potentiele klanten. En dit vergt een ander type verkoper. Meer dan ooit hebben bedrijven proactieve mensen met een brede kennis over salestoepassingen en specialisme in het koop- en verkoopproces nodig. En die moeten ook nog eens kunnen inspelen op de flexibiliteitseisen van de consument.
De deeltijdopleiding Sales & Accountmanagement speelt op deze ontwikkelingen in. Naast je werk, ben je op school bezig met het oplossen van vraagstukken uit de praktijk. Een goede verkoper onderscheidt zich op vaardigheden en houding. Je leert daarom niet alleen over het koop- en verkoopproces, maar werkt ook aan je salesvaardigheden, saleshouding en jouw persoonlijke ontwikkeling. In samenwerking met het bedrijfsleven, krijg jij de tools om het beste uit jezelf te halen.
De studie is gebaseerd op de zes fases van het verkoopproces: Klant, Product, Toolkit, Gesprek, Contract en Aftersales.
Opleidingsinhoud
Het eerste jaar start met een oriëntatie op het salesvak. In deze periode laten we je kennis maken met wat sales anno nu inhoudt. Welke trends en ontwikkelingen zijn er? Daarnaast besteden we in deze periode veel aandacht aan je salesvaardigheden.In periode 2 start je met het inzoomen op het verkoopproces. Het thema in deze periode is de klant. Hierin nemen we je mee in de customer journey van de klant. Ook hier is aandacht voor de ontwikkelingen binnen het vakgebied.
Thema van periode 3 is het product. In deze periode leer je hoe je het aanbod afstemt op de behoeftes en wensen van de klant. Wat zijn nu eigenlijk de kenmerken van het aanbod en hoe kunnen we dit omzetten? Je verzamelt alle benodigde kennis van een product en analyseert de interne verkoopcyclus van de organisatie.
De laatste periode van jaar 1 heeft als uitgangspunt de Toolkit. Welke middelen zet je in tijdens het verkoopproces. Welke mogelijkheden zijn er en hoe kun je deze middelen optimaal benutten?
In het tweede jaar ga je verder met het de stappen van het verkoopproces. In de eerste periode staat het klantgesprek centraal. Hoe zet je de kennis van de klant in tijdens een gesprek, in welke mate kan ik de klant van advies voorzien en hoe sluit ik een deal?
In periode 2 leer je over het afsluiten van een contract. Welke afspraken worden er gemaakt? En wat zijn de consequenties hiervan? Ook hier gaan we op zoek naar de ruimte die er is in het orderproces. Ook leer je algemene voorwaarden opstellen en gaan we in op de organisatorische aspecten van het ordertraject.
In periode 3 staat aftersales centraal. Hoe behoud je je klanten? Welke middelen zet je in om de klant tijdens en na de verkoop tevreden te houden? Hierbij leer je hoe je als organisatie omgaat met de inzet van online tools. En ga je de slag met het stimuleren van herhalingsaankopen en het bouwen van langetermijnrelaties.
In de laatste periode studeer je af aan de hand van een salesvraagstuk uit de praktijk.
Vooropleiding
Voor de actuele eisen aan de vooropleiding verwijzen we je naar de website van de aanbieder.Opleidingsduur
2 jaarKosten
In het hoger onderwijs moet je collegegeld betalen aan de hogeschool of universiteit. Bij een hoger onderwijsinstelling die door de overheid gefinancierd wordt, is het collegegeld voor bepaalde groepen vastgesteld. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijdse opleiding:
- Deeltijd of duale opleiding:
Het wettelijk collegegeld wordt jaarlijks geïndexeerd.