Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Als commercieel medewerkers ben je werkzaam in zowel het midden- en kleinbedrijf (MKB) als in het grootbedrijf bij een commerciële, zakelijke dienstverlenende of producerende organisatie. Je werkt meestal op de afdeling verkoop/administratie in de binnendienst of buitendienst, in een contactcenter, bij een uitzendorganisatie of bij een groothandel, al dan niet met internationale betrekkingen.Opleidingsinhoud
Net zoals bij elke opleiding krijg je een aantal standaard vakken, dit zijn bijvoorbeeld Nederlands, rekenen en een vreemde taal (Engels of Duits).Je leert alles over het verkopen van artikelen en het contact leggen met (potentiele) klanten. Je weet hoe je jezelf en de producten die je verkoopt goed op de markt kan positioneren en weet wat de behoefte van de klant is. Je leert hoe je een klant moet adviseren en zo nodig overtuigen.
Kosten
Binnen het beroepsonderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen les- en cursusgeld. Vanaf je 18e ben je verplicht dit te betalen. Naast deze kosten krijg je te maken met schoolkosten, zoals boekenkosten, reiskosten etc. Deze bijdrage verschilt per school.- Voltijd MBO (BOL):
Neem voor mogelijkheden m.b.t. studiefinanciering contact op met DUO.
- Deeltijd MBO (BBL):
Volg je een vak-, middenkader- of specialistenopleiding niveau 3 en 4 (vak-, middenkader- en specialistenopleiding) dan is het lesgeld voor 2024/2025 € 715,-.
Het wettelijk les- en cursusgeld wordt jaarlijks geïndexeerd.
Beroepseisen: Wat wordt er van je verwacht?
Als medewerker in het commerciële beroepenveld moet je kunnen functioneren in een omgeving waar de nadruk ligt op het behalen van commerciële doelen, omzet en het trekken, binden en boeien van klanten. Sociale en communicatieve vaardigheden, commerciële drive, creativiteit, klantgerichtheid, kwaliteitsgerichtheid, marktgerichtheid en voorliefde voor ondernemerschap zijn essentieel.De commercieel medewerker werkt als binnen- en/of buitendienstmedewerker. In het contact met de klant ben je klantgericht, overtuigend en deskundig op het vakgebied, denk je met de klant mee en stelt je je professioneel op. Je benadert werkzaamheden vanuit een commercieel oogpunt, waarbij je een juiste balans vindt tussen de belangen van de klant en van de organisatie. Je treedt accuraat op om verkooptargets en/of werkafspraken te behalen en je beschikt over veerkracht en doorzettingsvermogen om de doelstellingen te behalen. Je bent voor een deel zelfsturend in het uitvoeren van het takenpakket: je deelt in sommige gevallen je eigen tijd in, maakt een planning, afspraken etc. Voor de uitoefening van het beroep is beheersing van óf Engels óf Duits vereist.
Tot je takenpakket horen onder andere: het onderzoeken van de markt en voorstellen doen voor het commercieel beleid. Hiervoor verzamel je klant-, product- en marktinformatie. Met de vergaarde informatie kun je voorstellen doen voor verkoopbeleid, marketingbeleid en marktbewerking.
Je voert het verkooptraject uit, waarbij je voorbereidingen treft, klanten en opdrachten acquireert, verkoopgesprekken voert, offertes uitbrengt en het interne ordertraject verzorgt. Ook zorg je voor het relatiebeheer en de klantenservice. Je behandeld klachten in het aftersalestraject en voert promotieactiviteiten uit.