Vrijetijdsmanager

Wat doe je?

Als vrijetijdsmanager, ook wel ‘leisure manager’ genoemd, ga je aan de slag binnen de vrijetijdssector. kunst en cultuur, recreatie, sport; enkele van de disciplines waar jij jouw expertise kunt toepassen. Dat kan zijn bij, evenementenbureaus, uitgaanscentra, sportorganisaties, culturele instellingen, pretparken, maar ook bij de overheid.

‘Vrije tijd’ is een breed begrip. Iedereen heeft zo zijn eigen beleving van vrije tijd. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf ontwikkel en coördineer je als vrijetijdsmanager vrijetijdsproducten of geef je hierover advies. Een vrijetijdsproduct kan bijvoorbeeld een festival, evenement of beurs zijn. Maar ook een partycentrum of nieuwe activiteit binnen een sport- of evenementencentrum.

Om tot zo’n product te komen doe je eerst research. Wat leeft er bij de doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en welke regels en voorschriften komen hierbij kijken? Je ontwikkelt hiervoor een conceptplan, waarbij ook de financiële haalbaarheid en planning aan bod komen.

Wat moet je kunnen?

Om tot zo’n product te komen doe je eerst research. Wat leeft er bij de doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en welke regels en voorschriften komen hierbij kijken? Je ontwikkelt hiervoor een conceptplan, waarbij ook de financiële haalbaarheid en planning aan bod komen.

Heb je goedkeuring ontvangen op je plan? Dan ga je aan de slag met de organisatie of besteed je dit uit. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het project of product. Je neemt contact op met de verschillende partijen die deel uitmaken van het plan. Denk aan catering, artiestenmanagementbureaus, beveiligingsbedrijven en sponsors. Alles wordt tot in de puntjes geregeld én uitgevoerd, waarbij jij het geheel coördineert en vaak leiding geeft aan een team van medewerkers.

Om succesvol een vrijetijdsproduct te kunnen plannen en organiseren moet je kennis hebben van de doelgroep en weten wat de mogelijkheden zijn binnen de vrijetijdssector en je bedrijf. Daarbij moet je creatieve, aansprekende concepten kunnen bedenken en uitvoeren. Planning en financiële haalbaarheid zijn hierbij ook zeker van belang. Een groot organisatievermogen, knappe communicatieve vaardigheden en stressbestendigheid zijn hierbij allesbepalend. Daarnaast is het van belang dat je mensen kunt aansturen en, ook niet onbelangrijk, ben je in staat nieuwe klanten en sponsors binnen te halen.

Spreken de werkzaamheden van een vrijetijdsmanager je aan? Misschien is dit beroep dan wel iets voor jou!