Juridisch Medewerker Zakelijke Dienstverlening
Waar werk je?
Als juridisch medewerker zakelijke dienstverlening ben je in de meeste gevallen aan het werk op een advocatenkantoor, bij een deurwaarder, bij een notaris, of bij een makelaar. Je kunt ook aan de slag bij de gemeente, een provincie, een zorgverzekeraar of het UWV.
Wat doe je?
Als juridisch medewerker zakelijke dienstverlening ben je de schakel tussen de organisatie waar je werkt en de klant. Je hebt heel veel verschillende taken. Je doet onderzoek naar juridische gegevens, je stelt juridische documenten op en je houdt dossiers van klanten bij. Daarnaast verzorg je de correspondentie tussen jouw werkgever en de klanten en voorzie je de klanten van de juiste juridische informatie. Als je bij een gemeente, provincie of een zorgverzekeraar werkt, heb je weer heel andere taken. In dat geval beoordeel je of mensen recht hebben op een uitkering, of adviseer je mensen die in de schuldhulpverlening zitten. Het komt ook voor dat je bezwaarschriften afhandelt, aanvragen voor vergunningen bekijkt of een proces voorbereidt. Je zorgt er altijd voor dat alles in een dossier terecht komt.
Wat moet je kunnen?
Een juridisch medewerker zakelijke dienstverlening weet alles over wetten en regelgeving. Daarnaast weet je ook hoe je een goede administratie moet voeren. Je bent betrouwbaar, klantgericht en je beschikt over dienstverlenende capaciteiten. Je hebt veel te maken met wetten en regels, maar daar tegenover staan de mensen met hun problemen. Het is niet altijd even makkelijke om deze van elkaar te kunnen scheiden. Daarom zijn sociale en communicatie vaardigheden van heel belangrijk in dit vak. Daarbij moet je stevig in je schoenen staan voor dit beroep.