Waar werk je?
Een marketing- en communicatieadviseur kan op veel terreinen aan de slag. Je kunt bijvoorbeeld werken bij een communicatie- of adviesbureau, of in het bedrijfsleven. Er zijn ook mogelijkheden bij de overheid, of bij non- profit organisaties. Meestal werk je op je eigen kantoor, achter je eigen bureau.
Wat doe je?
Als marketing- en communicatieadviseur houd je je bezig met marketing, voorlichting, reclame en promotie van een bedrijf, of instelling. Je zorg ervoor dat, bijvoorbeeld, informatie over het bedrijf, of over de producten, of diensten op een goede en duidelijke manier gecommuniceerd worden met de doelgroep. Een voorbeeld hiervan is, het uitvoeren van een promotiecampagne. Verder houd je je voortdurend bezig met nieuwe trends en ontwikkelingen op de markt en past het marketingbeleid van je werkgever hierop aan. Een marketing- en communicatieadviseur stelt de commerciële doelstellingen vast en bepaalt de marketingcommunicatiestrategie. Uiteindelijk kom je tot het uitvoeren van strategische en uitvoerende plannen en je zorgt ervoor dat deze uitgevoerd worden. Meestal doe je dit in teamverband, waarbij jij de leiding hebt. Jouw resultaten rapporteer je aan de directie.
Wat moet je kunnen?
Een Marketing- en communicatieadviseur moet creatief zijn, in die zin dat je je jouw ideeën kunt vertalen naar concrete plannen. Hiervoor moet je bijzonder goed vraagstukken kunnen analyseren en deze om kunnen zetten naar concrete oplossingen. Het spreekt vanzelf dat je daarvoor moet beschikken over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Ook moet je beschikken over leidinggevende capaciteiten, waarbij overleg en samen zoeken naar een oplossing, centraal staan. Verder ben je een initiatiefrijk persoon die goed kan organiseren en plannen en het overzicht weet te behouden. Een verzorgd en representatief voorkomen is een pre in deze functie.
Verwante beroepen