Waar werk je?
Veel bedrijven hebben een Hoofd Personeel en Organisatie in dienst dat verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid binnen de organisatie. Jouw directe collega's worden gevormd door het managementteam of de directie. Heeft een bedrijf meerdere vestigingen, dan ben je regelmatig op de verschillende locaties te vinden.Wat doe je?
Als Hoofd Personeel en Organisatie geef je leiding aan andere medewerkers van personeelszaken. Alles wat met personeel te maken heeft, valt onder jouw verantwoordelijkheid. Jij bent degene die de directie adviseert over het personeelsbeleid. Zo krijg je te maken met het ontslag van medewerkers en juist de werving van nieuwe. Sollicitatiegesprekken en daarbij behorende onderhandelingen behoren tot je werkzaamheden, maar ook het op peil houden van de kennis van de huidige medewerkers door middel van bijscholing. Een heel afwisselend beroep met veel verantwoordelijkheid dus!Wat moet je kunnen?
Je kent de organisatie waarvoor je werkt helemaal. Je ziet het complete plaatje en bent daardoor in staat het personeelsbeleid goed af te stemmen op het bedrijf. Bij deze leidinggevende functie horen uiteraard leidinggevende capaciteiten en organisatietalent. Een groot deel van de tijd ben je als Hoofd Personeel en Organisatie in vergadering. Het is daarom belangrijk dat je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.Een Hoofd Personeel en Organisatie heeft affiniteit met personeelsbeleid en doet het goed in een leidinggevende functie. Klinkt bekend in de oren? Wellicht is deze baan iets voor jou!
Verwante beroepen
- Personeelsfunctionaris