Callcenter medewerker
Een callcentermedewerker is een persoon die in een callcenter meehelpt met het beantwoorden van inkomende telefoontjes en het zelf opbellen van andere personen. Een callcenter verwerkt grote hoeveelheden inkomend en uitgaand telefoonverkeer. Inkomend telefoonverkeer vinden we bijvoorbeeld bij callcenters die als helpdesk fungeren van grote bedrijven. Klanten die het bedrijf opbellen met een (technische) vraag over een product of dienst, komen bij een callcentermedewerker terecht.
Sommige callcenters bellen zelf mensen op om een of ander product of dienst aan te prijzen, meestal ’s avonds als mensen thuis zijn. Vaak wordt dan met behulp van een automatisch systeem een reeks van telefoonnummers gebeld, waarna het gesprek wordt toegewezen aan één van de callcentermedewerkers wanneer de opgebelde persoon de telefoon opneemt.
Een modern callcenter richt zich niet alleen op telefoongesprekken, maar ook op het afhandelen van e-mails, sms’en en vragen van klanten via websites en social media.
Sommige callcenters bellen zelf mensen op om een of ander product of dienst aan te prijzen, meestal ’s avonds als mensen thuis zijn. Vaak wordt dan met behulp van een automatisch systeem een reeks van telefoonnummers gebeld, waarna het gesprek wordt toegewezen aan één van de callcentermedewerkers wanneer de opgebelde persoon de telefoon opneemt.
Een modern callcenter richt zich niet alleen op telefoongesprekken, maar ook op het afhandelen van e-mails, sms’en en vragen van klanten via websites en social media.
Inhoud
In een cursus callcentermedewerker zal de cursist leren om doelgericht te communiceren met de persoon die hij of zij aan de lijn heeft. Gesprekstechnieken maken een belangrijk deel uit van de opleiding. Ook het omgaan met agressieve en kritische gesprekspartners is een belangrijk onderwerp. De kandidaat zal verschillende soorten gesprekken leren voeren: servicegesprekken, klachtengesprekken, verkoopgesprekken, enquêtes enzovoorts.
Omdat callcenters tegenwoordig niet alleen meer gericht zijn op telefoongesprekken, geeft de cursus inzicht in het omgaan met social media, internettoepassingen en e-mails. De kandidaat leert vaardig te zijn met computertoepassingen en gegevensverwerking. Ook schriftelijke communicatie en foutloos Nederlands schrijven komen aan bod.
Omdat callcenters tegenwoordig niet alleen meer gericht zijn op telefoongesprekken, geeft de cursus inzicht in het omgaan met social media, internettoepassingen en e-mails. De kandidaat leert vaardig te zijn met computertoepassingen en gegevensverwerking. Ook schriftelijke communicatie en foutloos Nederlands schrijven komen aan bod.
Relevantie
Een opleiding callcentermedewerker richt zich tot mensen die willen werken in de klantendienst van een bedrijf of bij een dienstverlenende organisatie. De cursus is bovendien geschikt voor mensen die reeds in een callcenter werken en hun kennis willen opfrissen.